FIMPA

Jag ser på "Kvällsöppet med Ekdahl" på TV4 där det ikväll diskuteras tobak. Rökning och snus. Rosa snusdosor med mintsmak och blombeklädda cigarettpaket med tunna rosafiltrade cigaretter. Coolt, eller? Varannan ung kvinna röker idag (enligt programmet). Jag är varannan kvinna, fast den andra halvan. Det är jag glad, och stolt över. Fräscht! Jag skulle på ett sätt tycka om ett totalförbud mot tobak. Men samtidigt är svårt med förbud, vi kan ju inte förbjuda ALLT som är skadligt. Det är svårt med gränsdragning. Vart går gränsen? Choklad är ju också ohälsosamt, inte på samma nivå som tobak, var någonstans emellan tobak och choklad går i så fall den där gränsen?

Inbjuden till debatten var någon informationschef för något tobaksföretag och jag tänker.. och det jag tänker är typ, att det verkar väldigt tråkigt att jobba på ett företag vars affärsidé och vision på sätt och vis går ut på att göra människor sjuka. För som företag kan ju knappast målet vara att sälja så lite tobak som möjligt? Nej, tvärt om. Man vill sälja så mycket cigg och snus som möjligt och den oundvikliga följden blir ju liksom fler lungcancersjuka och förkortade livstider.

Citat från DN.se: Varje år dör fem miljoner människor till följd av tobaksbruk i olika former. Det är fler än alla som dör i aids, malaria och TBC tillsammans, skriver WHO på sin hemsida och tillägger: "Det är den enda lagliga konsumentprodukt som dödar då den används på exakt det sätt som tillverkarna anger."

Motiverande att gå till jobbet på ett tobaksföretag? Inte särskilt...
Hur som helst, tobak är jävligt dumt och ofräscht. Jag är jävligt smart och fräsch. Haha.


Och när vi är inne på ämnet, vad är grejen med att (vissa, ganska många)
rökare tycker att det här är OK? Rök om du vill men ta hand om dina fimpar!

Kommentarer
Postat av: Youssef

Bra inlägg Lollo, tror främst att företagens främsta målgrupp är de som redan är beroende. De vill helst bara att folk ska börja röka deras cigaretter, dvs byta från ett visst märke till deras. Men det är ju inte mycket tobaksreklam i Sverige och det är ju bra.

2010-11-25 @ 00:54:48
Postat av: Lollo

Så visionen är att dessa "redan beroende" människornas beroende ska tillfredställas och därmed ska dessa personers hälsa sakta men säkert försämras? Känns fortfarande som en otroligt tråkig affärsidé att arbeta utefter?



Dessutom tror jag dessvärre inte att det ligger särskilt mycket sanning i att målgruppen skulle vara endast de som redan trillat dit. För tobaksföretagen är det ju viktigt att ständigt värva nya rökare, annars skulle ju målgruppen tillslut dö ut (dessutom i förtid. haha!). Plus att som vilket företag som helst så vill man väl göra en så stor vinst som möjligt? Och ju fler som efterfrågar varorna som man säljer ja, desto högre inkomster och högre vinst. Skulle kunna mala på ett tag till. Men jag låter dig flika in nåt här, om du vill :) Eller om någon annan vill. Shoot!

2010-11-25 @ 01:46:26
URL: http://halvlogisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0