Jag köpte en bok idag

Såhär såg den ut, boken.


Och såhär stog det skrivet i den. Bland annat.

"Det finns jättemånga fattiga i Sverige. De har inga kläder och ingen hemmanyckel"
- Olle 9 år

"Jag tror inte att det finns någon fattigdom i Sverige. Jag känner ingen. Zlatan är rik."
- Eric 6 år

Sverige är ganska stort. Det finns delar där ingen varit. Där kanske det bor fattiga barn.
- Tim 9 år

Man måste ha någonstans att sova så att man inte sover på gatan. Man behöver en dörr.
- Marcus 7 år

Man måste ju ha ett hus. Om man inte har skydd och det är vinter och snöar och regnar och åskar då ligger man kanske i en jättestor snöhög när man vaknar.
- Marcus 7 år

Om man inte pluggar får man inget riktigt jobb. Då blir man inte vd på Swedbank till exempel.
- Kalle 10 år

Jag kan bli vän med en fattig och vi kan göra något tillsammans. Jag kan betala för den. Och jag kan hjälpa och förklara.
- Jack 9 år

Om pengar inte fanns så skulle ingen vara fattig.
- Tim 9 år

Om alla skänker en tia så skulle det finnas massa pengar att ge bort till de som är fattiga. Då kanske det inte skulle finnas fattiga i Sverige.
- Adam 9 år

Sänk priserna väldigt , väldigt mycket. Så att en hamburgare kostar 5 kr, grönsaker 10 kr, fotbollsskor och kläder högst 20 kr hur snygga de än är. De allra snyggaste kläderna kanske kostar 15 kr.
- Tim 9 år

Om jag hade pengar skulle jag ge bort dem. Kanske inte alla. Om jag hade en hel hundralapp så skulle jag växla först så att det inte var jättemycket pengar som jag gav.
- Adam 9 år

"Jag har sett fattiga människor i Sverige. De har en hatt framför sig. Han såg lite ledsen ut. Han hade inga snygga byxor.
- Eric 6 år

Om vi alla var lite mer vänner så tror jag vi löser fattigdomen. Om vi alla skaffar varsin vän som är fattig så kan vi hjälpa varandra. Han kan bo hos oss eller så hjälper vi till med att han får ett eget hem. Då är man inte helt själv längre.
- Gustav 9 år


Kommentarer
Postat av: Tröj

Tänk om de här barnen skulle få in lika mkt pengar på den här boken som Läckberg o Co. får in på sina storsäljare. Sen följer alla Adams linje och ger bort dem. Iaf en del. Barnen har ju förstått problemet. O har lösningarna. Nästan.



Om man ser till böckernas innehåll borde den här snart ligga högt på topplistan iaf..

2011-08-17 @ 00:17:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0